mere en generel indførsel i brugen af IT, viden om IT-sikkerhed samt muligheder med digitalisering, medarbejderne havde brug for, fortsætter Andreas Bassett. – Der kommer nye systemer hele tiden, så de mere traditionelle kurser, hvor man lærer om ét system eller program, rækker ikke. Det er vigtigere med en intuitiv tilgang til digitalisering og IT, så folk tør at bruge systemerne.
Når man tør bruge dem, så tænker man det ind på en anden måde i dagligdagen. Det ubevidste videnshul Det er virksomheden UpgradeIT, der står bag de otte halve kursusdage. Målet med kursusrækken er at få medarbejderne til at blive mere fortrolige med IT, se det som en hjælp og gøre dem i stand til at tænke mere digitalt i deres hverdage. I alt deltog ca.
65 medarbejdere på hold af seks til otte personer, der var sammensat ud fra deres erfaring med IT og digitalisering.
Det var direktør og underviser for UpgradeIT, John Andersson, der stod for kursusrækken, som er sammensat specifikt til VandCenter Syd ud fra et nu mere et 10 års
samarbejde om opkvalificering af forsyningens
medarbejdere på IT-området.
– Der kommer hele tiden nye IT-trends og nye
medarbejdere, så opkvalificeringen af dem, så
de kan klare hverdagens IT-udfordringer, er konstant. Vi søger at uddanne medarbejdere i logikken bag programmerne, så om du har med det
ene eller andet at gøre, så har man en intuitiv
tilgang til det. Det vigtigste er, at medarbejderne er åbne for at lære. Vi kan flytte folk meget
længere, når de ikke ved, hvad de mangler, eller
hvad de ikke kan. Dog ved de, at de mangler
noget. Vi kalder det den ubevidste inkompetence, og mange har den i forhold til IT.