Har du svært ved at ramme målet

Måske har du prøvet det før – sætte dig et mål og så ikke nå det? I så fald er du ikke den eneste. Undersøgelser viser nemlig at langt størstedelen af os opgiver allerede inden vi er kommet ordentligt i gang.

Hvis du gerne vil ændre på det mønster, så er min erfaring at den bedste måde at gøre det på ved at flytte dit fokus fra selve målsætningen til den vane, der er brug for – for at komme i mål.

Vil du fx gerne løbe et maraton, så bør dit fokus være på at skabe en vane med at løbe. Vil du gerne skrive en bog, så har du brug for en at gøre det at skrive til en vane.

Er din målsætning at få mere mindfullness ind i dit liv – jamen så kan god vane være at begynde at meditere.

Har du svært ved at ramme målet 1

Dét at skabe nye vaner der varer ved er selvfølgelig lettere sagt end gjort – men ved at følge de her 5 trin, så garanterer jeg dig, at det vil lykkes dig at skabe en positiv forandring i dit liv.

Start med at vælge en positiv vane. Mange af os gør det modsatte. Vi kigger på, hvilken dårlig vane det er, vi gerne vil af med i stedet for hvilken positiv vane vi gerne vil implementere i vores liv.

Hvis du vil stoppe med at spise junk food, så fokuser i stedet på at skabe vanen med at spise flere grøntsager.

Sørg for at have fokus på 1 vane ad gangen. Vi har alle et ton af dårlige vaner, vi gerne vil ændre – og det skal være lige nu – og vi vil også gerne se resultaterne NU! Min erfaring er dog, at jo flere vaner du forsøger at ændre på én gang, jo mindre er dine chancer for succes.

Derfor – sørg for at have fokus på den ene vane, der vil bringe dig tættere din målsætning.

Tag små skridt. Folk undervurderer betydningen af dette, men start i det små. I stedet fror at skifte et helt måltid ud med salat, så suppler din nuværende aftensmad med salat som tilbehør. I stedet for at sætte dig for at meditere i 20 minutter, så start med 2 min. Og byg stille og roligt på. Små trin gør det muligt for dig at tilpasse sig gradvist og er langt den bedste metode.

Fortæl andre om din nye vane. Sørg for at dine venner og din familie ved, at du er ved at opbygge en ny vane, så de kan støtte op omkring dig. Tag evt. kontakt til en coach eller mentor eller meld dig ind i en gruppe på facebook, der deler samme interesse, så du kan blive inspireret og hjulpet til at lykkes.

Beslut dig for, hvornår du vil meditere. Hvornår du vil løbe den tur. Om det er til morgen, middag eller aften du vil supplere din mad med en gang salat. Sørg for at være på forkant og sæt det ind i din kalender og daglig planlægning.

Og husk – det er aldrig for sent at skabe nye vaner. Og glipper det en dag – så lad være med at falde i fælden om ’ at så kan det hele også bare være lige meget’. Op på hesten igen og tjek lige efter, om du følger de 5 skridt her – hvis ikke, så juster efter behov.

Del dette indlæg på de socialemedier

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Læs flere indlæg

IT

Få mere ud af jeres IT-programmer

Uanset branche, så fylder IT mere og mere i hverdagen, men sørger vi for at klæde medarbejderne ordentligt på og løbende holde dem opdateret, så bidrager systemerne til både overblik, overskud og effektivitet. Er vi

Læs mere »
IT

Excel Xopslag – Xlookup

Excel er langt om længe kommet med en afløser for Lopslag – Vlookup. Fordenen ved den nye funktion er at den ikke indeholder de begrænsninger som tidligere kunne gøre det svært at anvende.

Læs mere »
IT

Hvordan bruger jeg skærmklip

Har du brug for at sende et billede af din skærm til IT eller sætte det ind i en guide du er ved at lave eller noget helt tredje, så er skærmklip virkeligt smart. Tjek

Læs mere »